Det krøyp skadedyr over alt!

Først året etter overtakelsen skjønte jeg at gården allerede var bebodd av dyr.

Den første sommeren etter overtakelse brukte vi til å vaske og male huset. Kameraten min som hjalp meg var der mest om ettermiddagene og kveldene, da jeg var hos mamma sammen med Maximilian. Derfor tok jeg ikke advarselen hans på alvor om at krypdyrene elsket å være her. Han fortalte at han brukte en del tid på å  plukke de av malingen etter mørkets frembrudd. Det var om natten maur krøp ut av vegger og tak, edderkopper kom opp fra kjelleren og mus og rotter søkte inn til varmen.

Den første vinteren i hus la jeg fem musefeller på loftet. Da jeg la meg for å sove om kveldene, kunne jeg høre deres siste krampetrekninger i det de bet over ostebiten og fellen smekket sammen. Det var aldri noe spørsmål om det var mus i fellene. Plastposen for å samle dem sammen var alltid med meg opp.

De var søte! Den siste gangen jeg la ut feller var da to mus døde tett inntil hverandre. Den ene hadde fått fellen over rumpa, og den andre over det ene benet. Fortsatt levende men i smerte, hadde de slept fellene med kroppene over gulvet, der de døde til varmen av hverandre. Det var trist.

Etter det omringet jeg huset med åtestasjoner fra Bauhaus. Vi hadde før det besøk av ABC Skadedyrkontroll, men de krevde meg for flere tusen kroner for samme jobben. Den eneste forskjellen var at deres åtestasjoner var laget av metall, og forble i deres eie.

Det var sikkert ingen bedre måte å dø på å spise åte enn å bli tatt av musefellene, men jeg måtte ta hensyn til at de spiste opp isolasjon og gjenstander, såvel som matrester i huset.

Det var vått av muse- og råtteurin – og avføring – i gulv og vegger. Det fikk vi se senere da vi renoverte noen av rommene.

IMG_3905

UNDER KJØKKENSKAPENE: De søte musene levde godt under de gamle kjøkkenskapene våre, inntil vi ned bestanden og tettet hullene i gulvet der de kom fra.

I taket i kjelleren henger det masse fortsatt flere kokonger med edderkoppenes etterkommere. Deres foreldre viser seg fremdeles i etasjene vi befinner oss i, men det var mye verre før.

Størrelsen på dem aner du ved å se på dette bildet her:

PÅ TRAPPEN VÅR: Stadig vekk måtte vi slippe disse ut. Se på øynene til edderkoppen, vi fikk jo faktisk øyekontakt!?

Verre enn mus og edderkopper var stokkmaurene. Jeg fikk aldri konstatert at det virkelig var det, men jeg har en sterk mistanke. En helg vi var bortreist invaderte de huset. Da vi kom hjem var det små svarte prikker av døde maur over store deler av gulvet. Jeg tok kontakt med de tidligere eierne, som sa at de hadde fjernet “sukkermaurene” med maurgift. Jeg spredte maurgift rundt, men de kom tilbake på sensommeren.

Ikke før vi åpnet veggen mot øst forsto vi at det måtte være stokkmaur. Hele tømmerveggen var pill råtten. Så råtten at vi nærmest kunne pelle den ned med pekefingeren. Jeg forsøkte å få erstatning gjennom selgers eierkifteforsikring i Protector Forsikring, men fordi utbedringskostnadene utgjorde mindre enn tre til fire prosent av kjøpesum, eller fordi jeg ikke kunne påvise at tidligere eier visste omfanget av skaden, tapte jeg. Det er greit.

IMG_0878IMG_0863

DE BEIT KJEMPEHARDT: En av dem bet seg så hardt fast i Maximilians tå at vi nesten ikke fikk den av igjen. Han hylte og har angst for maur den dag i dag. Da de sto på som verst gikk jeg rundt med avis og slo rundt meg på vegger og tak, jeg latet som jeg var en løve på jakt, mens Maximilian lo så han gråt.

Jeg får se på pengene som jeg tapte i advokatutgifter som betaling for livets utdannelse. Jeg lærer utrolig mye på dette stedet, det er jeg faktisk takknemlig for.

Les om overtakelsen av bondegården her: Alene med et barn og uten overflod av penger – ville du overtatt en nedslitt bondegård?

 

 

 

Vis alle

Legg igjen en kommentar

