Oppussing av en gammel bondegård fra 1700-tallet: Se baderommets forvandling her!

Hvis jeg hadde lyttet til håndverkerne og pusset opp huset utenfra og innover – noe som er mest praktisk. Så måtte jeg ha levd med dette badet i månedsvis. Det ville blitt det første som møtte meg om morgenen, og det siste jeg så før jeg la meg om kvelden. Da hadde jeg mest sannsynlig endt opp med å selge gården.

Les om overtakelse av gården her: Alene med et barn og uten overflod av penger – ville du overtatt en nedslitt bondegård?

Om sommeren var det krypdyr over alt. Huset var nærmest uisolert og iskaldt om vinteren. Utgangsdøren var utett, skoene mine ble hvite av snø som blåste rett inn i gangen. Om kveldene ble det bekmørkt. Den ene naboen vår sa at det befant seg gjenferd her. Vi bodde mutters alene.

Men vet du hva? Det gjorde ingenting. For den første vinteren etter innflytting sto vårt nye bad med varmekabler allerede ferdig. Ble jeg mørkredd eller frøs, var det dit opp vi gikk for å minnes at det også fantes boliger med komfort.

OMGIVELSENE PÅVIRKER: Det er utrolig hvordan humøret kan påvirkes av omgivelsene. På bildet ser du badet mot vest før og etter oppussing.

Vi hoppet rett i det med en gang

Det første jeg gjorde da jeg overtok Solberg gård, var å rive det gamle baderommet og slå det sammen med barnerommet. Allerede på overtakelsesdagen la jeg ut et anbud på Finn.no.

UTVIKLING MED ÅRENE: De historiske lagene på dette rommet satt jeg ikke så veldig pris på. På bildet over hadde vi startet rivearbeidet, noe som var veldig spennende. Det morsomste med oppussing er prosessen og å se endringene underveis.

Det førte til mitt første møte med håndverkere her på gården. Det gikk som det måtte gå – ikke så bra. Badet ble til slutt sånn jeg ville ha det, men vi møtte på en del uoverensstemmelser på veien.

Skyhøye forventninger til “byggherren”

Aldri engasjer håndverkere som ikke kjenner hverandre fra før eller har erfaring med uerfarne byggherrer, som det jeg var. For tar du ikke rollen som byggherre på alvor og slutter i jobben, blir hjemmeværende og koordinerer hver minste ting som du ikke vet eller får noe informasjon om — så kollapser samarbeidet.

Jeg vil her understreke at utenom oppussing av dette badet, har jeg hatt noen av landets dyktigste og mest profesjonelle håndverkere. Jeg har fått et nytt syn på håndverk – og menn generelt. Vi klarer oss ikke uten, stol på meg. Men det skal jeg skrive mer om senere.

Tegn alltid opp hvordan du vil ha det. Har du gitt alle beskjeder muntlig, stiller du svakt når rørleggeren plutselig bytter om på plasseringen av toalettet og servanten. Så toalettet ender opp med å bli stående i det største hjørnet av badet, og servanten under skråtak. Hvis det ikke var for at jeg betalte han 8.000 kroner for å bytte om på plasseringen enda en gang, hadde vi sittet på gulvet og vasket hendene for ikke å stange i taket, etter noen meget “romslige” toalettbesøk.

Eller, det var ikke rørleggeren selv som rettet opp feilplasseringen av servanten og toalettet. Det var en av hans kamerater som måtte gjøre. For rørleggeren selv hadde sjelden tid til å ta telefonen da jeg ringte, eller å komme når noe prekært skjedde. Han hadde så mange oppdrag, det måtte jeg da forstå.

En avsporing:

(Det kan sammenstilles med da jeg arbeidet som frisør. I stedet for å fullføre kundene jeg begynte på, ville jeg i dette tilfellet heller klippet tjue kunder om gangen – litt av håret deres hver dag. De gangene jeg misforsto hva de ba om, og for eksempel barberte av hele den ene siden, ville jeg ha bedt om tegning. Hadde de ikke det, ville jeg ha fakturert dem for å rette opp håret. I tillegg ville jeg ha belastet dem reisetillegg for alle dager jeg hadde kjørt til salongen for å fullføre jobben.)

IMG_4133

MÅTTE DEKKE TIL TØMMERET: Jeg hadde veldig lyst til å ha synlig tømmer på baderommet, men ble anbefalt å dekke til veggen for å ha et sted å skjule ledninger og rør. Det er jeg glad for nå.

Er ikke kjemien med håndverkeren bra, så finn deg en ny. Dere må forstå hverandre. Jeg har mange ideer og er nok litt sær. Jeg liker spesialløsninger. Det forutsetter at de jeg samarbeider med er tøffe nok til å tørre og gå for noe nytt og spennende.

NYE OMGIVELSER: Med sement fliser og hvite store fliser på veggene fikk badet en helt ny stil.

Ber du om en fastpris, les det som står med liten skrift i kontrakten. For hvis montering av servant, toalett, badekar, dusj, påslag på varekjøp og kjøretillegg kommer i tillegg til fastprisen, så ender du opp med å betale mye mer enn forventet. Ofte kan det lønne seg å betale håndverkere per time.

IMG_4064GAMMEL REISEKOFFERT: Denne gamle reisekofferten fra 1800-tallet kom jeg over på Finn.no. Min kjære stefar, som på den tiden var lam i den ene armen, lagde akkurat det vakre vaske skapet jeg hadde sett for meg. Her er han i låven.

IMG_4294

SEKS MANN MÅTTE BÆRE KARET: Takk til alle som hjalp meg med å bære dette blytunge badekaret fra Danmark. Det veide 200 kilo. Aldri skal jeg bestille noe så tungt uten innbring igjen. Det er frittstående, av komposit og helt fortreffelig.
 MERKELIG PERMANENT LØSNING: Denne jobben var blant de rare valgene som ble tatt, og som jeg ikke helt forsto at kom til å virke over tid. Treklossen ble jo eksponert for vann daglig, og det så ikke veldig pent ut. Jeg fikk hjelp av en annen håndverker til å lage en bedre løsning.
MÅTTE SKJÆRE HULL FOR Å FÅ PLASS TIL DUSJEN: Jeg fikk feil informasjon om hvor langt ned spottene kom til å bygge, så vi måtte legge om deler av taket, og da den svindyre dusjen endelig kom var taket blitt for lavt. Det løste vi med å montere opp en svart glassplate.

IMG_5646

FRITTSTÅENDE DUSJ MIDT I ROMMET: Det er ikke mange som har frittstående dusj og servant i en gammel reisekoffert fra 1800-tallet. Jeg er kjempefornøyd med resultatet og takker de håndverkerne som gjorde en superjobb – for det var flere av dem.

Se bilder av resten av oppussingen i de andre rommene her: Å pusse opp en bondegård fra 1700-tallet: Vegger og tak drakk litervis med maling. Jeg trodde aldri det skulle ta slutt.

Vis alle

2 Comments

  1. Skal ikke si et ord.

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

